HTML

NyuszMousse konyhája

Receptek a családtól és profiktól saját ízlés szerint készítve.

myTaste

Osszesrecept.hu

Sütés-főzés hagyományos és reform módon

2014.09.07. 21:06 Zaychick

Palacsintalankodjunk! - először hagyományosan

Címkék: palacsinta tészta teljes kiőrlésű

Bármikor, bármennyit - a palacsintáról ez jut eszembe. Legyen az a "hagyományos", a pufók amerikai vagy akár az isteni orosz változatok bármelyike! Ez egy bejegyzéssorozat lesz, így most a hagyományossal kezdem.

Azért használom a "hagyományos" elnevezést, mert nálunk ez az elkészítés talán a legelterjedtebb, tojás, liszt, víz, illetve tejjel is készülhet. Én a tejeset és egy picit vastagabbra sütöttet preferálom - ezt is mutatom be a receptben.

Úgy gondolom nem csak a mi családunkban van ez így, de létezik máshol is a "Palacsinta-leves". Olyan leves, ami után már csak palacsintát fogunk kapni másodiknak. Gyermekkorom ilyen levese volt a Frankfurti :) Emlékszem, állandóan ott álltunk a tűzhely mellett, hátha elrontja valamelyiket Anyu - mert akkor megehettük még ebéd előtt :) De mindig ügyes volt - szerintem direkt rontott el egyet-kettőt, hogy ne ácsorogjunk és "nyálcsorogjunk" ott hiába kerekre tágult szemekkel :D Az anyai szív..., örök hála érte :)

Felnőttként már persze önkényesen szélesítettem e kört - nahát (!), mint az univerzum, ez is tágul :) - ma már bármilyen laktatóbb leves mellé szívesen megcsinálom második fogásnak és a készítése mindig mosolyt csal az arcomra. Szeretem az illatát, a csuklómozdulatot, a dobálgatást - még azt is ha 200-at kell sütnöm, persze akkor jól jön még 3 serpenyő és egy kis társaság is :) Vidám feladat és csakis mosolygással zárulhat az eredmény, legyen az a palacsintát kettesével szájába tömő alany gyermek vagy felnőtt :)

 

DSCF3138.jpg

Hozzávalók (kb. 20 db, nagyobb méretű):

300 g finomliszt - Szabó Malom Búzafinomliszt

100 g teljes kiőrlésű liszt - Szabó Malom Teljes kiőrlésű Búzaliszt

3 tojás

1 csipetnyi só

1 csipetnyi cukor

4 dl szódavíz/ásványvíz

6 dl tej

olaj a sütéshez

Elkészítés:

A lisztekhez hozzáadjuk a tojásokat, a sót, a cukrot és a tejjel kikeverjük. Kézi habverővel szoktam, de persze lehet géppel is.

Hozzáöntjük a szódavizet és azzal is óvatosan kikeverjük - ezt már inkább csak kézi habverővel.

DSCF3125.jpg

Letakarva 1 órát pihentetjük.

A tűzhelyen a lapot kb. 2/3-os erősségre állítjuk  (pl. nálam a max. 9-es, így 6-7-esen sütöm - de ezt ki kell tapasztalni), kikenjük a palacsintasütőt vékonyan olajjal és felforrósítjuk.

Tipp: A dédmama régi palacsintasütője a legjobb, de lehet már teflonosat, kerámiafelületűt is kapni - mindegyiket a leírásnak megfelelően használjuk. Nekem most egy baromi nehéz kerámiám van. Szeretem, de 100 db-ot nem szívesen dobálgatok vele, így vettem egy szilikonbevonatú lyukacsos lapátot és tökéletesen működik ez a kombó is :)

Miután kipihente magát, a tésztát finoman átkeverjük.

Merőkanállal adagolva, körkörös csuklómozdulatokkal eloszlatjuk a tésztát, majd visszatesszük a tűzhelyre. Ha már lyukak jelennek meg a felületén (lásd a képen) kicsit fellazítjuk az oldalánál egy lapáttal és vagy feldobjuk vagy szimplán a lapát segítségével megfordítjuk a másik oldalára. Itt már csak éppen rásütünk. 

DSCF3130.jpg

Legyen mellettünk a tányér/tál amire rácsúsztathatjuk, hogy ne kelljen messzire vinni. Tökéletesen egymásra pakolhatóak, nem fognak összeragadni.

Az elrontott palacsintákat pedig azonnal meg kell enni! Ha már lurkók is szaladgálnak a konyhában - gond egy szál se! Nem is lesz elég a rontottból... :D

Tipp: Tölteléknek bármi megfelel, tényleg csak ízlés dolga. Csak pár példa: lekvár, kakaó, fahéj, dió, túró... Én üresen is nagyon szeretem :)

 

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nyuszmousse.blog.hu/api/trackback/id/tr906339827

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cenzuratroll bosszanto 2014.09.08. 12:10:43

Szabó malom reklámunkat olvashatták.

2014.09.08. 12:15:19

+kis olaj a tésztába (ehehz 1 deci) és akkor a serpenyőbe már nem is kell

Piszkos Freud 2014.09.08. 12:16:34

Én is szeretem, de én nem használok cukrot a tésztához:
- kicsit könnyebben lesül a cukortól
- szeretek sósat (pl. sajtos) is csinálni, ahhoz meg nem jó a cukros.

Egyik nagy sikerű töltelékem a következő:

Vágj vékony szeletekre pár kimagozott körtét (én meg szoktam hámozni, de ez ízlés kérdése). Serpenyőbe szórj egy kis cukrot és várd meg, amíg megolvad (nem szeretem a karamellt, ezért nem várom meg, hogy barnuljon).
Ennél is jobb, ha mézzel csinálod, vagy legalább kevered vele a cukrot.
Szórd bele körtét, vigyázz, hogy ne törjön össze. Amikor levet enged, és a lé elkeveredik a cukorral, akkor lehet fűszerezni:
- A fahéj alap
- Mehet bele szegfűszeg vagy ha szereted egy kis csillagánizs (de azt időben vedd ki, nehogy elnyomja az ízeket).
Öntsd fel egy kis fehér borral és várd meg amíg elpárolog az alkohol és egy kicsit besűrüsödik.

Figyelj arra, hogy a körte ne essen szét. Legyen még egy kis tartása.
Töltsd meg vele a négybe hajtott palacsintát, és öntözd meg aöntettel.

(A gyümölcsök és a fűszerek variálhatók.)

Zaychick 2014.09.08. 12:24:01

@csentecsa: Köszönöm kérdésed :)
Nekem a vastagabb aljúak jobban beváltak, márkát nem tudok mondani. Szinte minden "nagyobb nevű" gyárt már, de sima vasserpenyő is jó, csak célszerű, hogy kisebb peremű legyen - hogy könnyebb legyen megmozgatni és megfordítani a tésztát. A vastag alj azért is jobb, mert nem fog felpúposodni és egyenletesebben sül benne a palacsinta is. Ahogy a bejegyzésben írtam, jelenleg kerámia palacsintasütőt használok, ami 26 cm-es. Természetesen kisebb átmérőjű is teljesen jó, nem mindenki szereti az ilyen nagy palacsintát :)

Zaychick 2014.09.08. 12:27:15

@cenzuratroll bosszanto: nem :) a biosagok.hu-ét :)
Amúgy meg elégedett vagyok a liszttel és süteményeknél szerintem fontos a liszt minősége (a 99 Ft-os nem biztos, hogy ugyanígy reagál - ez viszont az én tapasztalatom).

Zaychick 2014.09.08. 12:42:07

@dpapa: Igaz! Köszönöm, hogy leírtad! :) Ez lemaradt a Tippekből.

Zaychick 2014.09.08. 12:43:24

Bocsánat, hogy rövidítettem a neveden, de tiltott szövegnek vette a felület és nem engedte a kommentemet elküldeni.

Zaychick 2014.09.08. 12:50:47

@Piszkos Freud: Köszönöm a töltelékötletet! Nincs benne olyan, amit ne szeretnék :)

dukeekud 2014.09.08. 13:32:56

Jo lenne ha kifejlesztenenek, valami olcso, automata palacsinta sutot.
Tudom, hogy ipari gepek vannak, de azok se nem megfizethetok, se nem fernek el atlag konyhaban.

bioLarzen 2014.09.08. 14:32:40

A palacsintakészítési recepteknél sajnos általában kifelejtenek egy igen fontos infót: bármilyen tökéletesre is sikerül a tészta, a kisütésnél biza rutin kell. Tudni kell, milyen forró lehet a sütő, mikor és mennyire olajozza/zsírozza ki az ember, mekkora merőkanálba mennyi tésztát merjen az ember, hogy ne legyen a palacsinta se túl kicsi, se túl vastag, mennyi ideig süljön egy oldal stb... A palacsintát legtöbbször szerintem nem a tésztánál, hanem a sütésnél rontják el - mert ahhoz nem lehet igazán hasznos leírást találni, hisz minden eset más.
Én nem túl sűrűn csinálok palacsintát, ezért mindig elfelejtem, hogy melyik merőkanállal dolgoztam legutóbb, és mennyit raktam bele. Ezért az első palacsintám mindig bazi vastag lesz - mert valahogy mindig túlméretezem az első merítést :)

bioLarzen 2014.09.08. 14:33:37

@dukeekud: Van ilyen: úgyhívják, hogy "Nagyi" ;)

(nekünk sajnos már nincs...)

Kilgore Trout 2014.09.08. 14:40:42

Citromos palacsinta forver. :)Legegyszerűbb és legfinomabb. Ezt úgy kell, ha valaki nem tudná, hogy citrom félbevág, palacsintára egyenletesen rácsepegtet, esetleges magok lepiszkálása után finoman megszórni porcukorral. Két pofára zabálni. :)

f 2014.09.08. 15:29:24

Citromos palacsinta mindent visz!

A gyerek kedvence viszont a nutella-mascarpone keverek lett.

Gukker 2014.09.08. 15:40:20

+1 csakis olyan serpenyőt szabad használni, amiben kizárólag palacsintát sütsz, semmi mást!
Nincs gusztustalanabb, amikor a palacsinta átveszi a hagymás tojásrántotta, vagy a lecsó ízét.

Én sem rakok a tésztába cukrot. Szerintem a palacsintatészta alapvetően semleges ízvilágú, a töltelék döntse el, sós legyen vagy édes.

Gergely_it · http://gergo.me 2014.09.08. 16:00:38

Édesanyám sem rak a palacsintatésztába cukrot - az íze miatt sem (ahogy Gukker írja, majd a töltelék dönti el), meg azért sem, mert úgy könnyebben leég. Így én az ő "hagyományait" követem: no cukor.

A teflonosról meg azt olvastam, hogy nem túl egészséges... Hogy nagyanyám jó kis vas (?) palacsintasütője egészséges-e vagy sem, nem tudom, de rohadt jó, strapabíró anyagból készült, sokszor még mindig azt haszbnáljuk palacsintához. És még csak le sem ég benne.

gabardin 2014.09.08. 17:04:34

Kökényszemű Katica is kihagyta a cukrot a Palacsintás Királyban :)

Zaychick 2014.09.08. 18:01:09

Köszönöm a hozzászólásokat! :)

A csipetnyi cukor és só használata nálunk (is) családi hagyomány és nem véletlen, mert mind a só, mind a cukor hozzáad a tészta ízéhez éppen csak egy leheletnyit. De hát: "Ahány ház, annyi szokás." - és pont ez a szép benne. :)

Lady.Bird 2014.09.08. 18:01:11

:-)) mindenkinek van tuti receptje, az enyém:

1 tojáshoz:
csipet só
5 dl tej
25 dkg finomliszt
1 dl víz (bármilyen)
0,5 dl olaj

rögtön süthető, nem kell várni vele, másnap is finom lesz
ebből a masszából 0,5 dl-es merőkanállal megy egy palacsintába (24 cm-es palacsintasütő), és 26-30 palacsinta sül belőle

jet set 2014.09.08. 18:33:08

@Gergely_it: Lóf@szt ég le könnyebben a cukortól. Én beletolok jó sok cukrot, különben tök ízetlen a palacsinta. Akkor az elrontott sem kellene senkinek sem. Egyszerre meg nem sütök édeset és sósat. Természetesen a sósba nem teszek cukrot. :-)

Szűcslaci 2014.09.08. 20:08:25

Rendszeresen sütök 160-200 db palacsintát - még soha nem méricskéltem hozzá a cuccokat. Kb 1,5 kg liszthez nyomok vagy 12-15 tojást, cukrot is, sót is valamennyit, fakanállal keverem kizárólag, tejet annyit, hogy jó híg tésztát kapjak, szódát semmit, mert vékonyakat sütök és ha lukacsos lesz, átfolyik rajta a töltelék. Ha nulláról kezdve mérnénk az időt, a keverés nincs tíz perc, két serpenyőben, gáztűzhelyen szoktam sütni, 45-50 mp /2 db a hatékonyság. A serpenyőket gumiecsettel olajozom minden darabnál. Sosem égett le még a cukortól, viszont szép rajzos lesz az alja tőle.

halaloszto 2014.09.08. 22:08:27

@bioLarzen: leírom hogyan kell sütni.

a tésztát nem én csinálom, a horváth ilonából van. van benne olaj.

én régifajta acéllemez palacsintasütőt használok. az a jobbik, amelyik a régebbi, kell neki jó sok ráégett olaj hogy kialakuljon a szuper tapadásmentes bevonat :-)

a serpenyőt felemelgítem, löttyintek bele olajat, körbeforgatom. a folyósságából látszik hogy mennyire meleg. kiöntöm egy csészébe, és egy papírtörlő gombóccal kitörlöm. később ha nagyon ragadna, akkor egy kiskanalat mártok az olajba, és annak az aljával körözök kicsit a serpenyőben.

van a serpenyőhöz megszokott kanál, azzal egy kanál a közepébe. innentől minden mozdulat a koreográfia szerint. körbefolyat, utánna megy a lángra. jó nagy gázlángra. egy korty sör, egy fa lapoccal a pöcs lelökése (ahogy a szélére csurgott a kanálból) és a merőkanáll fokával a tálban körbekeverni az alját meg főleg a szélét hogy az oda kiragadt sűrűje belekeveredjen. megfordít (én a dobálós vagyok, szép íves szélő sütő kell hogy pördüljön. tenyérrel megütöm a serpenyő szélét, ettől elválik, és lehet fordítani. ha látom hogy a közepe nem sül, akkor kicsit oldalra húzom, hogy a baloldala lelógjon a tűzről, így a közepe megsül, a tenyeremnek meg nem olyan forró a széle. ha megfordult, akkor egy korty sör, háromig számol és lehet lecsúsztatni. jöhet az új tészta.

mostmár szintet ugrottam, két sütővel csinálom. kell szöszmötölni hogy a két lángon azonos legyen a sebesség, különben elmegy a szinkron. a sörre sajnos két sütőnél nincs idő. tölt, tölt, piszmog, fordít, fordít, elölről.

nálunk az egy adag az 1l tej és 50deka liszt, ezt megsütni a két sütővel negyed óra, kb 45 vékony palacsinta lesz belőle. a három adag az kb 50 perc, annál többet nem bírok egy áltó helyemben. ehhez a sebességhez rendesen oda kell figyelni, beszélgetni sem nagyon lehet közben.

Vajk

bioLarzen 2014.09.08. 22:17:54

@halaloszto: Kösz, tudom, hogy kell sütni, ha nem is gyakran csinálom, nem vagyok már fiatal, úgyhogy azért rengetegszer csináltam már ;)

Nem is azért írtam, amit írtam, mert nekem kéne a know-how, hanem úgy általában: sokan azért nem csinálnak palacsintát - vagy épp más kaját/sütit - mert a hozzávalókat megfelelő arányban egybe tudják rakni - de a sütés-főzés apró szakmai csínjait-bínjait nem ismerik. ami, persze, érthető - és amit nem is lehet zokon venni a receptes blogoktól, hogy nem írják a receptekhez - hisz, mint artam is, minden eset más. Ebben, sajna, semmi más nem segít, csak a gyakorlat, a tapasztalat, a rutin.

Gyurcsany F. 2014.09.08. 22:30:05

Bekene tiltani ezt a palacsintazast, mert ez tulsagosan jo az embereknek.
Remelem az europai unio hozz nehany szankciot az ugyben.

bárisnya 2014.09.08. 23:10:13

@jet set:
Végre egy normális palacsintás!
A palacsinta lényege, hogy a CUKOR kisül az óvatosan, nem tökig nyomott platnin dédelgetett lepényeken, főképp a széleken. Aki ezt nem tudja, nem érzi, annak csak a tölteléktől élvezhető a palacsinta, nem önnön valójától, a karamellizált, finom tésztától!!!
Megőrülök a trendi anyukáktól, hogy "nekem tojás se kell, cukor se kell a palacsintába, csak liszt és szóda, meg olaj, az úúúgy egészséges!"
Basszus, ha hortobágyit, vagy rántott palacsintát akarok, akkor úgy is sütöm, sósan, bazsalikommal, rozmaringgal. Miféle perverz "kettő az egyben" lusta hozzáállás, hogy mindenre alkalmas legyen egy ízetlen, hóka semmiség?
Vessenek a mókusok elé, de én néha még el is szaggatom, tépem-nyúzom a (csak erre tartott) serpenyőimben, hogy az édes, kérges pirult tésztát élvezzék az enyéim.
süti beállítások módosítása