HTML

NyuszMousse konyhája

Receptek a családtól és profiktól saját ízlés szerint készítve.

myTaste

Osszesrecept.hu

Sütés-főzés hagyományos és reform módon

2015.12.17. 22:54 Zaychick

Karácsonyi mézeskalács, ami se nem mézes, se nem kalács - amúgy minden stimmel

Címkék: ünnep keksz vanília kardamom

Ezt a kekszet nem csak Karácsonyra szoktam készíteni, szeretem a mindennapokban is. Kissé keményebb, nehezebben törős fajta, de teával, kávéval, tejjel, kakaóval isteni. Folyadék hiányában erős fogazatúak előnyben, gyengébbek meg se próbálják!

A családunkban van egy karácsonyi tradíció - persze nem hiszem, hogy csak a miénkben -, mézeskalácsot sütünk minden családtagunk nevével, amit karácsonyi díszként felakaszthatunk a fára vagy rögtön landolhat a másnapi kávénk mellé - ahogy kedvünk tartja :) Lehet egyben ajándékkísérő is, így kaphat még egy igen kedves funkciót ez a sütemény.

Amióta az eszemet tudom, Nagypapám Húga sütötte nekünk is. Tőle vettem át a "mi oldalunkra" szűkítve, ennek már legalább 10 éve. Majd a névlista kibővült Férjem családjával is és nagy örömünkre léptünk még egy generációnyit, megszületett a Kisfiúnk :) Először írhatom a saját sütinkre, hogy "Apa" és "Anya" - mondanom sem kell, végigvigyorogtam a díszítést miközben a Fiúnk szuszogását hallgattam a babafigyelőn :) Majd jövőre beszerzek olyan "maffiás-éppen-felújítunk" műanyag védőfóliát a lábunk alá, hogy a közösen készített, de a sütőből, asztalról elmenekült süteményszerzetektől egy laza mozdulattal megszabadulhassunk ;)

Több éve, hogy nem kalácsot sütök, a hamis mézesem egy "svéd keksz"-szerű sütemény. Íme:

_dsc3071.jpg

 

 

Hozzávalók (kb. 50 db - formától függően):

70 g vaj

80 g barnacukor

85 g nádmelasz

fűszerek, ízlés szerint (kb. 1 ek összesen: fahéj, gyömbér, szegfűszeg, ánizs, ...)

Tipp: Én kifejezetten szeretem a boltban kapható mézeskalács fűszerkeveréket, nekem tökéletesek benne a fűszerek. 

1 csipet só

1 tojás

1 tk vaníliakivonat (ez elhagyható, vagy helyettesíthető aromával, illetve maggal)

300 g fehér tönkölybúzaliszt (nyugodtan lehet sima búzafinomliszt is)

1 tk sütőpor (vagy szódabikarbóna)

 

Elkészítés:

A vajat a cukorral, a nádmelasszal és a sóval alacsony hőmérsékleten összemelegítem, majd félreteszem hűlni.

_dsc3061.jpg

A tojást és a vaníliát belekeverem. Majd a sütőporral elkevert lisztet hozzászitálom a masszához. Jól kikeverem.

Tipp: Ne ijedjünk meg, kicsit szétesős tésztát kapunk!

Folpackba csomagolva betesszük a hűtőbe kb. 2 órára.

Tipp: A hűtött tészta kifejezetten nehezen nyújtható, ezért én előre kinyújtom két sütőpapír között - ezeket a sütésnél fel is használom - így, ha mégis tovább szeretném nyújtani, hamarabb tehetem majd meg, hiszen hamarabb is melegszik át.

_dsc3066.jpg

Előmelegítjük 180 fokra a sütőt (alsó-felső sütés).

A tésztát kb. 4 mm-nyire nyújtom és különböző formákkal szaggatom ki. A tetejük megkenése elhagyható, de lehet tojással vagy csak annak sárgájával, illetve csak fehérjével. Ha szeretnénk bele zsineget, akkor célszerű kilyukasztani sütés előtt! Sütőpapírral bélelt tepsiben kb. 5-10 percig sütöm az alsó sínen, amíg aranybarna nem lesz a színe. Rácson hagyom kihűlni. 

Ahogy kihűlt már lehet is díszíteni - klasszikus tojásfehérje-porcukor kombóval, vagy készen kapható cukormázzal. Idén a szokásos, saját cukormázam helyett, most vettem előregyártott, színeset. Nem is volt olyan rossz velük dolgozni :)

_dsc3069.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://nyuszmousse.blog.hu/api/trackback/id/tr908180864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása